SAWIAH: TINGGAL KENANGAN


Sehari dua ini kita gembira kerana dapat menjejak bebarapa orang sahabat lama Munshi kita. Tetapi hari ini Hayati sudah mengesahkan bahawa sahabat 6 Sastera 2 kita bernama Sawiah telah meninggalkan kita selama-lamanya. Ini emel Hayati yang baru diterima:

Assalammualaikum wm wb,
Dalam pencarian sahabat karib, Lelee dan Saripah Nuri telah ditemui, cuma Sawiah sahaja yang belum dapat dijejaki. Kali terakhir bertemu dalam tahun 2001 sempena hariraya, itu pun cuma beberapa jam sahaja. Lepas tu kami terputus hubungan, tak berikhtiar untuk berjumpa semula.

Akhirnya pada 18/2/09, saya cuba menghubungi Hospital Permai Tampoi untuk mengesan di mana Sawiah berada. Saya jadi terpana seketika, tak sedar airmata mengalir, rupanya dia telah meninggalkan kita untuk selama2nya.

Untuk mengesahkan memang Sawiah dah meninggal dunia, pada 20/2/09 saya ke kampong arwah di Klebang Kecil. Memang sah Sawiah dah 3 tahun meninggalkan kita iaitu dalam tahun 2006 kerana kanser. Menurut saudaranya, arwah ada menyebut nama saya dan ingin bertemu saya, tapi dia tak ingat saya berada dimana. Hanya Al-Fatihah yang dapat kita sedekahkan kepadanya sempena hari Jumaat yang mulia ini.

Al-Fatihah........ Amin.
Ali, saya sertakan gambar Sawiah dan Rohani ( kedua2nya arwah) semasa mereka kursus jururawat pada tahun 1981. Yang duduk didepan tu Rohani Radimin, dan dibelakang tu Sawiah Saime.

Hayati

Marilah kita doakan agar roh Sawiah dicucuri rahmat oleh Allah swt. Ya Allah, kau ampuni dosa sahabatku ini, jauhkan dia dari azab kubur dan azab neraka serta limpahkanlah kenikmatan hidupnya di alam barzakh. Amin.

0 comments: