HIDAYAH BAHARI 6 SASTERA 2

Anak Felda Hutan Percha ini dikatakan menyertai Munshi pada tahun 1977. Saya rapat dengan dengan Hidayah kerana beliau merupakan Naib Pengerusi Persatuan Ugama Islam SMMA pada 1978. Pengerusinya ... sayalah.

Hidayah pernah jadi ketua asrama puteri ketika beliau tinggal disitu. Tetapi ketika 6 Atas beliau tinggal di luar bersama kakaknya.

Oleh kerana berlainan kelas, tidak ramai pelajar perempuan dari 6 Sastera 2 yang saya sapa atau berbual kecuali Mastura dan Hidayah sahaja kerana kami satu Persatuan Ugama Islam. Dengan Roy dan Hanim kami bersapa gitu-gitu aja. Ha ha. Sampai sekarang Hanim ingat yang kami pernah bersapa antara satu sama lain. Lantaran itulah hampir kesemua pelajar perempuan 6 Sastera 2 tiada dalam ingatan saya, kecuali apabila anda menyebutnya maka saya akan "terasa pernah mendengar nama itu". Ha ha.

Ketika menunggu result STP, saya menjengah rumah ibu Hidayah di Felda Hutan Percha dan berbual sakan dengan ibunya. Orang Melaka katakan... Ketika ini Hidayah tidak ada kerana dah cabut ke KL meneman anak buahnya yang kecil kot di rumah kakaknya. Woo.

Kini HIdayah bertugas di Telekom Kuala Lumpur. Beliau pernah ditempatkan di PJ, Melaka dan kini di KL.

Semasa saya bertugas di Jabatan Pembangunan Koperasi 1983-1993, saya sempat berketuakan abang iparnya Hidayah. Maka info Hidayah serta keluarganya sentiasa update sahaja. Ketua saya ini melayan saya macam adik beradik kerana dianggapnya saya dan Hidayah "kamceng" sejak di Munshi lagi. Jangan tak tahu Mastura oi.

Selepas majlis reunion pada 1 Feb lalu di rumah Rohana dan setelah menerima "malapetaka tidak mengenal" sebahagian besar kawan-kawan Munshi yang hadir, termasuk Mastura, maka sejurus sampai rumah semula, Hidayah menyelongkar gambar-gambar lama di Munshi!!!.

Suami Hidayah, Redhuan namanya ialah anakanda kepada Hj Sharif Sukar, seorang aktivis Salafi (atau juga disebut kaum muda). Ketika di Munshi dulu, saya sempat menziarahi Hj Sharif Shukar beberapa kali untuk mendapat penjelasan dan pandangan atas beberapa masalah agama. Tak sangka pula anaknya ini menjadi suami kepada Hidayah. Kecilnya dunia. So, apabila saya berjumpa dengan Ridhuan, banyaklah yang boleh saya goreng dengan dia. Wooo.

Amboi, panjang pula cerita Hidayah ni. Semalam Hidayah membuat kejutan. Dia hantar emel beserta dengan gambar-gambar lama di Munshi. Saya akan masukkan satu persatu. Bacalah emelnya Hidayah, yang dipanggil Dayah oleh Mastura:

Asalamualaikum..

Teman Blog MA78,

Apa khabar?

Semoga semuanya sejahtera selalu (insyallah). Buat teman-teman yg mendahului kita semoga Allah menempatkan mereka di golongan hambanya yg beriman-(AlFatihah).

Kenal Dayah lagi tak? Budak comot Felda Hutan Percha tu! He he he..

Dayah masih ingat satu peristiwa di Minggu Orientasi. Oleh sebab Dayah tak mahu pakai T-shirt lengan pendek, Dayah kena lelong lari keliling dewan oleh kakak dan abg senior. Hu hu.. segan! tapi itulah satu kenangan manis yg Dayah masih ingat.

Terharu + terkedu Dayah dpt menemui teman-teman pada 1/2/09 yg lalu. Maaf tak semua Dayah kenali dan ingat. Tak sangka selepas 31 tahun terpisah, Alhamdulillah, Allah memberi kesempatan pertemuan ini buat kita.
Tapi Dayah tak dpt tunggu lama sehingga pertemuan selesai sebab Dayah bawa balik cousin husband yg pergi berubat di Muar. Kasihan takut mereka tunggu lama.

Ali dan Sudhi, terima kasihlah atas usaha anda. Harapan Dayah kita akan berkesempatan lagi untuk bersama dan dapat mengumpulkan teman-teman yg lain pula.
Tahniah!!! Buat kalian yg berjaya membina kerjaya dan kehidupan yang bahagia.
Tahniah juga buat kalian yg telah menemui cinta lebih awal.. akhirnya berjaya membina istana bahagia yg di impiankan.. Caya la lu.. He he..

Masa dulu.. terasa cemburu juga ,maklumlah budak comot sapa nak? Haha.. Tak dapat bercinta begitu juga di alam pekerjaan.

Alhamdulillah di usia ke-24, Dayah menemui suami pilihan keluarga dan pada usia yang sama, Dayah berkahwin. Alhamdulillah bercinta selepas kahwin hingga kini Dayah bahagia dengan apa yg Allah kurniakan.

Bersama ini disertakan gambar semasa SMMA dulu.

Mungkin dengan gambar itu kalian akan dapat mengesan teman-teman yg lain pula.
Dan yang paling bestnya.. Dayah dapat jumpa Cikgu kesayangan kita Mat Daud. Beliau buka tadika di Peringgit di mana anak Dayah pernah belajar di sana pada 1998.

Beliau adalah guru Dayah masa Sekolah Rendah di Felda Hutan Percha. Norlida tentu ingat kan? Cikgu Mat Daud pernah kena kejar oleh peneroka Mat Gajah namanya kerana mengurung anak beliau dalam almari. Tak sangka dari ibu hingga keanak berjumpa dengan Cikgu Mat Daud ini. Panjang juga jodoh dengan Cikgu Mat Daud ini ya.

Sekian,untuk kali ini.. Kalau berkesempatan, Dayah akan menulis lagi..

Salam buat kalian. Senyum selalu!!

Hidayah Bahari

No HPnya 013-6180312

0 comments: