CERITA PELBAGAI KAWAN MUNSHI

Wah, Hayati mencatat banyak sekali kesah kekawan Munshi melalui emelnya sebentar tadi. Tak larat saya nak edit. Bacalah sendiri, tentu kenyang dan tak payah makan malam hari ini. Ha ha.

Emelnya:

Assalammualaikum,

Saya cuba juga konteks beberapa rakan yang masih tak tau ujudnya blog munshi ni. Antaranya Lelee Ghani, yg sekarang mengajar di SMK Bukit Gambir, Muar Johor, Hp 0176296467. Hanipah Husin (Tim) di UTeM, Ayer Keroh, sebagai Prof Madya disana. Saya pernah jumpa dia dulu dan diberi no hp 0127136558. Tadi saya try call dan sms dia, tapi tak dijawab. Ali cubalah sms, kot2 dia jawab.

Saya juga dapat konteks Rohaizan Abd Rahman, dia kerja kat Risda, Kuala Berang, Terengganu. Tak reti duduk diam si Rohaizan ni. Dulu dia bela ikan dalam sangkar, sempatlah saya merasa ikan masak tempoyak masa kenduri kawin adiknya, sekarang ni menternak kambing pula. Janganlah heran saya tau serba sedikit kisah dia, sebab adik dia kerja sepejabat dengan saya.

Saya call juga Mulyati Idris, hp 0129724317, suaminya Alias 6 Sains 1-(sekelas rupanya), kiranya dulu bercinta sambil belajarlah mereka ni masa dalam kelas. Kedua2nya cikgu, rasanya Suhdi tau Alias ngajar sekolah mana. Saya pernah kerumah mereka di Kg Melaka Pindah, banyak pokok rambutan gading. Kira penuh bonet kereta kau Li kalau pergi masa musim buah.

Maria dan Mohd Khan tinggal di Kg Kandang, tiap2 hari saya balik kerja lalu depan rumah mereka, tapi tak sempat nak singgah sebab sebab stering dan brek kereta bukan di bawah kawalan saya.

Saya juga sempat call Hanim masa saya on the way ke Serdang pada 6/2/09. Tak sangka kawan kita ni berbakat dalam kraftangan. Sesiapa yang nak buat apa2 gubahan/hiasan untuk majlis perkahwinan (anak aje tau, bukan untuk diri sendiri), majlis dipejabat, konvokesyen dll, boleh konteks Hanim. Tempahan kuih raya almond london pun boleh dibuatnya. Gerenti sedaplah.

Ni nak cerita sikit kisah Zaini Samani. Rupa2nya pejabat dia 200-300 meter dari pejabat saya. Lepas reunion, saya try call dia beberapa kali, tak jawab langsung. Betullah kata awak , dia memang misteri dan tak jawab tel atau sms. Tapi pada 10/2/09, rupanya itu hari bertuah saya, dia jawab tel, terus saya buat temujanji untuk breakfast bila ada kelapangan.

Lepas tu saya call Suhdi, beritau dia program saya dengan Zaini, dia nak joint sama. Nampak gayanya saya kena warwarkan pada Rohana Md Dali dan Razak Lajis. Datuk Md Sirat tak boleh ajak, sebab dia tentu sibuk. Bolehlah kami berkumpul sambil raikan Rohana yang akan tukar ke KL dalam bulan Mac ni. Mana kawan2 lain yang berhampiran bolehlah joint sama.


Rohana banyak juga merantau kerana ikut suami. Sebelum ke Melaka, dia sempat kerja di Jalan Duta KL, Perlis, Miri Sarawak, Bintulu Sabah, dan entah mana lagi, sampaikan dia kurus kering masa baru bertukar ke Melaka. Sekarang ni dia dah sihat walafiat. Mereka suami isteri menguasai 2 agensi percukaian yang terbesar di Malaysia- LHDN dan Kastam. Suami Rohana Pengarah LHDN Melaka, bulan depan akan tukar ke Shah Alam. Nampak gayanya bertambahlah geng si Sarah kat Subang Jaya tu.

Saya trace Lelee melalui sistem HRMIS, dan akhirnya dapatlah mengesan no hp dia. Sorang kawan munshi pun dia tak tau berada dimana. Saya beritau tentang blog munshi, nak tau apa kata dia? "Saya hal2 internet ke tak berapa tau, nantilah saya suruh anak saya tengokkan".

Alamak! saya terkenang zaman mak2 kita yang tak tau apa2, rupanya kita mewarisi perkara yang sama dalam versi lain. Dan kini saya sedang mengesan Sawiah dan Saripah Nuri. Kami terputus hubungan selepas berumahtangga, agaknya leka mengira anak sampai terlupa antara satu dengan lain.
OK. Lain kali saya sambung alkesah.

0 comments: