RESPON KOPERASI SETAKAT INI

Berdasarkan emel, sms dan komen dalam blog ini, lebih kurang 22 orang sahabat Munshi sudah bersetuju dengan penubuhan koperasi.

Tujuan utama koperasi kita ialah untuk menjana pendapatan bagi menampung perjumpaan tahunan kita - bukan untuk komersil sangat. Jika berlebih, alhamdulillah. Jika kurang kena guna duit kocek untuk tampung perbelanjaan perjumpaan.

Jika ada idea selain koperasi, kita alu-alukan. Berilah idea wahai sahabatku. Idea asas koperasi ini ialah kita bersama-sama mengumpul wang, menjana pendapatan bersama, dan sama-sama kita perhabiskan. Ha ha. Tak wajarlah kita meng"pau" beberapa orang sahabat kita secara berterusan apabila kita buat perjumpaan pada masa akan datang. Itu sahaja. Langsung kita tak berniat nak buat bisnes besar-besaran. Dah 50 ni, tak larat nak "kojar sana, kojar sini". Ha ha.

Projek serai pun itu hanya satu cetusan awal sahaja, bukannya muktamad. Mungkin ada cadangan projek yang lebih untung dan lebih senang di urus.

Teruskan beri pendapat wahai sahabat.

Dan paling penting, bakal ahli koperasi wajib ada emel. Kepercayaan kepada koperasi ialah selalu mendapat maklumat dari koperasi. Dengan emel, kos menyampaikan info adalah percuma, mudah dan pantas.

Yang belum kirim emel kepada saya sila kirim emel ke alifx59@gmail.com dan katakan "YES KOOP" jika setuju.

Proses mencetus idea sehingga terlaksana projek mengambil masa. Contohnya projek ini.

6 comments:

noorsir said...

Pak Ali.. Aku ni dulu suka ke kebun dan berkebun.Tapi kini dah tak larat nak berkebun.Pergi boleh lagi.Apa yang diusahakan sesuatu yang baik. Boleh diteruskan, aku hanya boleh mampu beri pendapat dan sokongan, moral dan material (ikut kemampuan).Teruskan usaha Pak Ali kita. Kalau ada personal hubungi email saya.. yang lain hantam dalam bloglah Li..

basir said...

Ali kalau boleh beri date line dan email kepada semua mereka mungkin nak tahu siapa kawan2 yang dah jawab Yes KOOP.

hayati said...

Listkan yg kata Yes dalam blog ni, mana yg masih teragak2 lagi, boleh buat keputusan nak join ke tidak.

noorsir said...

Pak Ali Oii. Dah berapa orang..
Kawan-kawan kita yang lain pun sama. Respon cepat.
Tapi bagusnya kalau buat satu ruangan macam "Vote" kat kanan blog.Tentu ramai dah buat undian.. Aku ingat lagi cepat lah..
Kata Yatipun betul buat list

mastura bachik said...

Kalau orang tak nak berkoperasi sudahlah Ali. Saya kat sekolah aktif dengan koperasi guru. Laptop, pc, motor, hphone, semua saya gunakan khidmat koperasi dapat saham lagi.. Kalau meting dapat duit kopi lagi.. Kadang kala 5O hingga IOOrm sapa nak bagi?. Bank rakyat adalah bank kerjasama. Memang untung sehingga 15 peratus selagi pengerusi tak bawa lari....He he

Maznah said...

Aku memang setuju, koperasi guru-guru yg aku masuk banyak faedahnya. Bank Rakyat juga banyak membantu dlm kesusahan....Dari pinjaman guna penjamin sehingga tak pakai penjamin aku masih setia dgnnya... Ada lagi tawaran bank rakyat untuk buat pinjaman bagi yg telah bersara....Keterangan lanjut kwn2 hubungi Bank Rakyat cawangan terdekat - tapi aku suka berurusan dengan Bank Rakyat Serdang..