KERANA KAWAN DIKAU DATANG

Dari nun jauh pendalaman, 85 km dari Kota Tinggi dan terus ke Melaka, Haris Bahari sekeluarga bermotivasi ke majlis Reunion Munshi 78.

Bukan mudah nak balik kampong semula dalam keadaan ibu dan ayah sudah tiada. Kali ini balik kampong hanya semata-mata nak berjumpa sahabat lama Munshi 78 jua.

Hebat dikau wahai sahabatku.

10 comments:

hasnah said...

Kharis, aku dengau kau jalan nak pi makan ikan bakau kat muara sg duyong pun kau dah lupa ye..
terlepas le peluang kau nak makan belanja si Sham malam tu.jadi aku syorkan kau jengok2 internet dulu cari jalan terkini ,baru boleh balik Melaka. Tengok Mas, tak sesat pun..betoi tak Sara dan Hanim?. Yati ,kau dengan aku senasib je,kalau orang tak bawak kita malam tu ..nampak gayanya kempunan le kita. tapi syukur ada juga orang yang sudi jadi.....kita ye.Aziz dan Piah terima kasih bebanyak ye.

saari md. jelas said...

Salam...Kharis kau dah tunaikan ke permintaan si Mastura tu...sebelah malam sebelum tu Sham dah bawa diorang ke muara Duyung....Md. Jadi kata sampai tak habis lalu tapau bawa balik balik kat hotel....salam rindu dari saya buat kengkawan semua semoga berjumpa lagi sekiranya ada jemputan....tak kira apa2.

Anonymous said...

Ris...wa tabik lulah.. dapat hadir walau jauh...moga Rahmat Allah bertambah untuk kita semua...

Wa nak speaking jawa dgn kau.. ingatlagi tak.. aku cuba.. kalau kau lupa tanya hayati ..

Riko wong Jowo Kg Paya Dalam Meloko yo..Dhino kae orak sempet ngobrol suwi-suwi maklumkan konco ramai arek ketemu rame..

Wong umahye wong jowa jugak.. anakee piro..
InsyaAllah anger ono waktune kito ketemu mene.. aku anger longo ngono aku mampir..

Kalau ada sahabat nak tolong translated kan ok gak.. hemtamlah labu oii.... (pinjam kata Ali Maidin kita)..

Anna said...

Salam kawan-kawan,
Saya Rohana Hashim ingin juga merakamkan jutaan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam program yang terindah di abad ini.Tahniah terutama kepada insan yang mencetuskan SUASANA HURU HARA ini iaitu saudara Ali Maidin.Tanpa permulaan dari beliau saya pasti reunion semalam mungkin masih dalam impian kita sahaja. Selanjutnya tahniah AJK2 program yang menggerak dan memurnikan lagi agenda semalam lantas telah terlaksana dengan jayanya.TAHNIAH! TAHNIAH!

ALI MAIDIN said...

Imam Shafie berkata:"sahabat yang ada jangan dihilangkan, musuh jika seorang pun dah terlalu ramai". Lebih kurang gitulah maksudnya. Mana nak ingat, teks asalnya.
He he

kharis said...

Sopo seng ngomong jowo ki. Waelah jenenge seng tenan. Aank ku wes limo. Wong omahku wong Bugis. Anakku seng cilik darjah satu. Insyaallah anger teko nenkene ojo lali mamper ngomahku. Faham tak.Walau bagaimanapun aku sangat gembira dapat bertemu rakan semua. Ini bukanlah sesuatu yang mudah dilakukan sekiranya tia pertolongan dari yang maha kuasa. Oleh itu, kita harus menghargai dan mensyukuri setiap usaha yang dilakukan oleh rakan kita yang dapat menemukan kita semua. Tanpa anugerah, limpah kunia serta dan kekuatan yang diberikan olehNya kepada kita sudah tentu kita tidak akan dapat bersama.Kenkawan gunakanlah nama sebenar, janganle sorok-sorok lagi. Takde sapele nak godalagi. Dah setengah abadpun......

mastura said...

Hasnah, Hanim, Sarah dan Yati jangan nak tunggu pencen baru nak belajau keta.. Lain kali ada re union sure kau orang tinggal. tak dapat makan ikan bakau...Hoi Kharis da meminang gadis bugis pun masih cakap jawo.. sudah-sudah lah tu..

hayati said...

Sebenaunya, kami ada lesen kapalterbang dgn kapalselam. Terpakse le simpan je lesen tu, sebab tak mampu nak beli kterbang/kselam. Yg ada pun jenis mainan je, tak muat nak masuk tangan pun.

kharis said...

Kejamnya JPJ! Tolong le bagi lesen terbang kepada kawan-kawan aku ni. Nanti kalau buat perjumpaan lagi senanglah mereka berurusan. Aku tumpang datang aje. Maklumlah orang jauh.... kan, kan Yati.....

mastura said...

Sejak kau balik Kota Tinggi kau da berubah macam ustaz je kitaorang tengok.. Elok lah nak ke mana lagi kalau da 5O tahun.. 8tahun je lagi jadi guru besau, apa2 yang boleh di tunjuk kat cikgu2 tu buatlah kerana Allah.. Kalau kau banyak laptop bagi lah aku satu .. Kau guru besau mesti dapat laptop .. he he Mayudin kan kaya.. Air melempah kat Singapura.. He he . Bila kau nak gantikan dia ?Kharis nak menangis saya dan rohaya bila kau datang dengan keluarga..