SMS PALSU

Mazlan, Mokhtar dan Mastura mengsms kepada saya akan hal Ustaz Ismail Kamus telah meninggal dunia. Lazimnya saya akan percaya berita kematian tokoh Pas dari kekawan yang rapat dengan Pejabat PAS Pusat terlebih dahulu.

Rupa-rupanya semalam syarikat talipon di negara untung besar kerana banyaknya sms khabar angin hal Ustaz Ismail kamus ini. Seorang rakan blogger saya, menerima tak kurang 700 sms.

Kekadang ada juga sms yang meminta kita memanjangkan sms berkaitan dengan kelebihan sesuatu zikir atau ayat al quran. Memang zikir dan ayat itu ada fadhilatnya tetapi jika diberi ugutan kena hantar sms kepada 10 orang lain, itu dah lain maksudnya. Entahlah. Dr Majezan tentu ada jawapannya...

2 comments:

majezan said...

Dalam dunia dan dalam Malaysia ni,syarikat telekomunikasi perdana adalah hakmilik Yahudi dan mereka(walaupun Islam)adalah berperangai Yahudi Zionist. Surat,email dan sms berantai adalah suatu QAEDAH mereka mangaut keuntungan serta menyebarkan dakyah dan memesongkan aqidah umat Islam m dgn menimbulkan waswas dan syak.
Diharap kita tidak terjerumus dgn sms berantai yg merugikan kita,menguntungkan penjahat dan tuanpunya syarikat telekomunikasi.
Takyah sms banyak kali,cukuplah sampai disini kita bersekongkol dgn Yahuditerutama dibulan puasa,lainlah kalau kita ni menteri!

mastura bachik said...

Meghebarkan berita kematian tak begitu bersalah kerana kita sayang waris Nabi yang tinggi ilmunya. Tapi kalau berita palsu berunsur fitnah.. tak perlu di layan. Lagi pun mengigat mati kan sunat.. Malu juga aku...