IKUT NABI MENYELURUH

Hari ini hari Jumaat, penghulu segala hari.

Amalan utama sehingga maghrib nanti ialah berselawat. Berselawat maknanya kita mengingati Nabi kita Muhammad saw. Berselawat atas Nabi tak ada maknanya jika tak ikut ajaran Nabi keseluruhannya. Ajaran Nabi bukan sekadar dalam hal ibadat peribadi sahaja. Ikut Nabi dalam semua aspek kehidupan. Berat tu. Ikutlah ajaran Nabi dalam mengurus keluarga, masyarakat dan negara.

Ya, buat makruf seperti solat, zikir dan baca alquran - tak siapa marah, malah orang suka. Tetapi jika kita ajak orang mengamalkan ajaran Nabi dalam mencegah kemungkaran - ramai yang marah. Jika kita nak halang orang berjudi, minum arak, membuka aurat, mengamalkan rasuah, yang membazir dan yang tak adil - ramai yang tak suka dan tak mau joint usaha ini. Ha ha.

Kawan saya kata; jika hangpa nak baca al quran, Amerika boleh hantar al quran satu kontena. tetapi jika hangpa nak laksanakan perundangan Islam walaupun dengan satu hukum sahaja, bukan sahaja Amerika marah tetapi yang mengaku Islam pun bukan main sinis....

Jangan lupa jumpa di Sg Ramal Dalam esok. Saya akan rampas kuasa tuan rumah kerana suami Pah dah bagi power untuk sambut u orang. Suami Pah ada urusan di bumi kenyalang. Wooo.

0 comments: