JUMPA ADIK JUNIOR TINGKATAN SATU

Pagi semalam saya berjumpa dengan 2 orang adik junior Tingkatan 1 Munshi 1978 di Pelabuhan Klang. Sempat juga makan tengahari gulai asam pedas di sana. Mereka ialah Azmi dan Ab Halim.

Azmi dan Halim memang ingat sangat senior Tingkatan Enam Atas 1978 kerana engkau oranglah mengoriented mereka pada Minggu Suaikenal.

Mereka ingat Adam kerana kaki olahraga.

Mereka ingat Zolkaply kerana Imam surau.

Mereka ingat Bashir, Redhuan, Yahaya Ghani, Mazlan dan Md Jadi.

Mereka ingat Zaini Samani kerana beliau "tidak kiri dan tidak kanan". Saya pun merasakan begitu. He he.

Daripada cerita adik junior ini, saya terkejut rupa-rupanya arus dakwah di Munshi "kurang disenangi". Tetapi peliknya saya merasakan di Munshilah, saya merasa alam yang paling aman dan tenang dalam kehidupan pembelajaran saya. Ha ha.

Nampaknya dalam senyum orang Melaka, ada tersimpan rahsia lain rupanya. Entahlah. Semuanya dah jadi sejarah. Yang pasti, saya suka dengan kenakalan budak asrama, walaupun mereka dibuang asrama - kerana jiwa pemberontakan perlu ada sebagai persiapan masa hadapan...untuk merubah dunia. Wooo.

0 comments: