LASKAR PELANGI

Pada tahun lalu ketika urusan bisnes di Jakarta, kami sekeluarga menoton filem Laskar Pelangi. Jika nonton film hindustan tersebak dada biasa aja. Tetapi pertama kali saya menonton filem Melayu menitis air mata. He he -jangan tak caya oi.

Laskar Pelangi ialah kesah nasib Sekolah Rakyat. Saya terasa kerana itulah yang terjadi kepada Sekolah rakyat di tanah air kita ini. Kebetulan cucu Abu Bakar Bakir - pengasas madrasah Ehya Al Sharif dan Hizbul Muslimin adalah sahabat baik saya yang kini masih meneruskan sekolah tersebut di Perak.

CD Laskar Pelangi ada di jual di negara ini. Novel pun ada. Pada saya syok lagi filemnya.

Menurutn Andrea Hirata, penulis novel Laskar Pelangi, ada dua falsafah penting dalam hidup yang beliau berikan dalam novel itu. Pertama, melalui watak bapak Harpan, beliau mengatakan ”Dalam hidup ini kita mesti memberi sebanyak-banyaknya, bukan menerima sebanyak-banyaknya.”

1 comments:

majezan said...

Laskar Pelangi,memang baik,setanding semerah padi.Kalau nak dibandingkan dgn Allahyarham Yasmin,A.Shauki,U wei ke,memang tak kemana kita.Dari sudut fotografi pun kita ketinggalan,apatah lg jalan cerita.
Tak yah beli CD,Youtube pun ada,free.Ceramah ugama pun berlambak dlm Youtube,free je.
TQ Ali,jom buka bsns Tairu Bar.