CARA CEGAH H1N1

Ketika wabak H1N1 melanda negara kita, maka ada emel yang memberi panduan mengelaknya, termasuk minum air kelapa muda dan makan buah kurma.

Sebentar tadi terima emel dari Dr Majezan yang beri komen seperti berikut:

Mana dtg pulak air gula, kelapa dsbg yg digunakan utk H1N1, ada research yg dah dibuatkah? tau tak apa tu H1N1. Mufti tiada kepakaran dlm mengubati, biarlah org yg Allah bagi ilmu pengetahuan utk mengubati sesuai dgn ilmu yg dimiliki.

Sebenarnya virus ini makhluk Allah, ia bukan makhluk bernyawa mcm kita, tapi boleh merebak sbb diturunkan Allah sebagai bala (org melayu panggil balak, pengkalan balak contohnya) sbb perbuatan manusia didunia ini.

Cara mengatasi ada 3 langkah.

1.BIOLOGIKAL- pastikan kita berkeadaan sihat,menjaga kesihatan dan membersih badan terutama dgn bnyk berwudu'.Dptkan rawatan jika ada tanda2 klinilkal.

2.PSIKOLOGIKAL- pastikan aqidah kita benar,percaya akan ketentuan ALLAH,yg virus ini adalah bala,bnyak mohon ampun atas dosa kita dan dosa manusia,moga diangkatkan bala itu.Kekuatan psikologi berkait dgn kekuatan iman.

3.SOSIAL- kurangkan kontak dgn org ramai, kurangkan keluar rumah tanpa tujuan, demo MLM tak apa, demo anti org yg mengaku nabi ISA OK sekali sekala.

Dalam melalui 3 peringkat ini, diminta kita berdoa pada Allah tujuan mohon Allah angkatkan balak yg dihimpit diatas kita.

Inilah ciri2 perubatan Islam, bukan hanya perubatan oleh org Islam. Ibnu Sina sangat menitikberatkan konsep BIOPSIKOSOSIAL ni dgn bahagian2 dlm Qanun fil al Tibb penuh dgn konsep burhan (ujian,demonstrasi).

Tetapi org Melayu cuma baca kitab Tibb Taj al Muluk wa al marduk saja dan jadi bomoh.

.p.s:tak perasan pulak Ibnu Sina ada guna air kelapa!!!!!

3 comments:

Rohana Hashim said...

Wahai Dr.Majizan,
Terima kasih atas nasihat yang bukan sahaja berguna tapi menghiburkan juga.Maksud saya di samping u menasihati kami mengikut kepakaran u,ayat2 kelakar u juga buat i tersenyum kambing...
Walau apa pun terima kasih banyak-banyak Dr.Majizan..Semoga kita sentiasa dilindungi daripada wabak yang mula menakutkan ini...

yaacob said...

Salam buat rakan-rakan,
Sekarang ini wabak/bala penyakit ini semakin serious. Kita kena muhasabah diri dan banyakkan langkak-langkah pencegahan mengikut kaedah yang betul. Bukan dengar cakap orang sahaja. Dengar nasihat doktor dan buat sembahyang taubat dan minta doa kepada Allah. Peperiksaan awam ni dah nak dekat, anak kita, cucu kita , murid kita, bangsa kita nak ambil periksa. Sama-samalah kita jaga kesihatan dan berdoa sama-saka. Lagi ramai sembahyang dan doa lagi bagus. Semoga kita sentiasa dilindungi Allah. Amin...

Sahara said...

UJIAN ALLAH MAcam nak ukur iman seseorang