TIP ANAK BIJAK

50 tip anak bijak, klik di sini.

Teruskan cuti anda sambil membaca ya...

14 comments:

majezan said...

Dari Aristotle(Aristo) ada 4 bidang faktur,
Dari Plato(Aflatun)ada 2 bidang faktur,
Dari Ibnu Sina,ada 3 bidang faktur,
Dari AlGhazzali ada 2 bidang faktur.
Iqbal ada 3,
Eysenck ada 7,Freud ada 2,Anna Freud ada3,Adler ada 10,dan sekarang ada 50,memang ilmu ini terus berkembang untuk tip.

mastura bachik said...

Majezan Prof Hamka pernah berkata Al Quran dan Hadit sudah cukup jadi panduan malahan sejarah yang paling tepat untuk diambil iktibar itu lah Quran n Hadith. Jika beberapa pendapat Arist n Plato telah dibenarkan oleh nabi ia perlu di ikut.. Ada beberapa teori politik ahli2 falsafah tersebut di luruskan oleh nabi terutamanya dalam sistem demokrasi yang sebenarnya.. Ini lah yang di ambil modelnya oleh Pas. Tapi ia selalu dinafikan sebab dangkal dan jahil dengan Hukum Allah.. Perlembagaan Madinah sudah cukup lengkap dan boleh jadi manifesto Parti kalau nak memerintah. Kajian ini kami telah mula semasa saya f6 78.. Ali yang memulakan... 5O th saya bercantum kembali... dan tidak akan pernah menolaknya..

majezan said...

Masturah,Ramai org keliru Pas dan Islam itu bukannya sama.Saya ada bgtau Ali,selagi Pas belum boleh buka kedai atau restoran 24jam,selagi itu Pas tak leh memerintah.
Falsafah Islam bukan dtg dari Islam(tahafut al falasifah),demokrasi memang tak islamik(Alfarabi, epistemologi demokrasi)moden asal dari madinah(SMN al Attas,islam n secularism)

ALI MAIDIN said...

Pas pun tak kata Pas sama dengan Islam....Pas hanya alat atau wadah berjuang Islam.

mastura bachik said...

Kita nak ajak orang faham Islam dan bukan jadi pengikut. Jadi pengikut tu yang selalu lompat parti . Saya pelik orang yang belajar sama guru dan sama universiti fahamannya berbeza.. Misalnya ramai pembesar kita belajar dari Al Azhar tetapi bila ia menjalankan kehidupan tak sama apa yang Muhammad Abduh, Syed Sheik Al Hadi dan lain2 telah meniup semangat Islam.. Mereka dari aliran yang sama.. Pada siapa yang nak diharapkan..Yang berkiblat ke London tu tak payah cetalah... Masa saya tahun akhir di ukm hanya 1O orang saja . Dua dari nya perempuan termasuk saya yang memilih sejarah Falsafah Islam.. Mereka takut pada Islam kononnya tak standard dan akan memesongkan.. Sanggup mereka mangambil sejarah mengarut2. Walaupun IO orang hasilnya ramai rakan saya berjuang bersama'Islam

majezan said...

Muhammad Abduh,anak didik Jamaluddin AlAfghani memang ulamak kontroversi,lebih2 lg lepas mengepalai Al Azhar.Oleh kerana mereka ni pan Islamist,agak sukar kita nak ikut mereka sbb kita hidup dalam kepompong raja2 melayu.Lg pun kita amalkan demokrasi berperlembagaan.Ada baru2 ni seorang raja kata bebudak melayu dpt biasiswa sbb wujudnya raja2 skrg ni.
Syed Sheikh Al Hadi pun susah juga kita nak ikut,terutama dlm pandangan beliau ttg masalah dasar pelajaran bangsa melayu dan juga sistem ekonomi yg beliau cadangkan,penggunaan bunga oleh bank2.Yg ikut beliau cuma Gus Dur kot?
Org Melayu am patut baca Risalah utk kaum Muslimin,guru Melayu juga patut baca the teaching philosophy of SMN Al Attas,hehehehe.
Bukan apa,supaya memurid tak keliru.

mastura bachik said...

Saya pernah mengambil paper SMN Al Attas .. Beliau bijak tapi entah apa kah fahaman SMN Al Atas dalam kehidupan sebenar hanya dia je yang tau... Beza betul dengan falsafah dia dengan hidup dia.. Begitu juga dengan orang bijak pandai di Malaysia ini nak bincang pasal Zakat dan Haji pun dia tak faham .. Belajar cukup punya tinggi dan hebat...

majezan said...

SMN ni ahli falsafah sejarah dan peradaban,kita pula cuma belajar sejarah falsafah dan peradaban,mana nak sama.
Org bijak pandai diMalaysia,bukan tak pandai,cuma tak diberi peluang bincang je.
Yg diberi peluang biasanya org yg semacam pandai.
p.s.Tun Mahathir dulu org kata dia ni ulama Malaysia tau...

mastura bachik said...

Mahathir pengetahuan sejarahnya sangat baik. Dia belajar semua ilmu musuh dan sahabat. Diantara idola dia ialah Macevelli yang menghalalkan cara. Kuasa boleh di perolehi dengan apa cara. Beliau suka teori itali dan jerman Blood n Iron. Teori yang dia suka lagi ialah Realpolitik. Sejarah Firaun Mesir pun dia tau ..

majezan said...

Mastura o mas ayu,
Machiavelli tak salah,tapi org yg baca karya dia yg keliru.Dia tak pernah katakan matlamat menghalalkan cara secara khusus,tapi dia kata KALAU kita pilih hedonisma,maka bolehlah kita guna pilih konsep matlamat menghalalkan cara.
Dalam urusan seharian dia untok negara,ramai org awam dan musuhnya tak mahu betol2 baca apa yg dia tulis,TATAPI org suka dngar apa yg org lain kata apa yg dia kata.

mastura bachik said...

Dr Majezan , antara teori yang dia pernah lakukan ialah ujudkan fakta skandal dalam politik . Itu adalah keja yang pernah Bismark buat untuk merampas kuasa Jerman. Hanya denga skandal sahaja ia boleh menjatuhkan seseorang yang merbahaya dalam politiknya. Dalam Teori Realpolitik yang dia belajar di Universiti Singapura tu yang menyebabkan Anwar Ibrahim dijatuhkan dengan hinanya.. Masyarakat bawahan lebih bijak dari dia.. Tuhan saja yang tau...

majezan said...

Adalah penting bagi kita mendidik anak2 kita supaya berikhtiyar mencari kebenaran yg lebih benar.
Tugas guru mungkin lebih berat sbb golongan guru lebih dkt dgn murid.
Masyarakat memang bergantung dgn guru2 yg luas pengetahuan dan elok pekerti dan bersungguh2 mendidik anak bangsa dgn memberi motivasi berterusan.
Kisah sedih si Nuai ni sbb dia pernah menyatakan "dgn jiwa raga saya,saya menolak gagasan cubaan menubohkan negara Islam diMalaysia,1982"; selepas dpt jadi menteri.
Maka kalau dia kena telanjang dan dilanyak oleh budak Melaka tu memanglah patut sbg kifarah menghina ugama kita.

mastura bachik said...

Murid saya semua mendengar kata... he he Mudah2an golongan guru tak mengajar ilmu yang salah...

Che Pah said...

Amboi dengar debat dua angka sawan ni buat saya tabik.Maznah amacam bila kau nak celah debat dia orang sekurang2mya buatle iklan penaja.