TERUS BELAJAR

Belajar Islam  tidak ada penamatnya. Belajar secara formal atau tidak formal. Secara formal mungkin berguru di masjid, di pondok, di universiti atau secara  berkummpulan/usrah . Tak formal mungkin secara berdiskusi, membaca dan menghadiri seminar.

Bila belajar kena terbuka. Jika berbeza dengan pendapat kita atau guru asal kita, teruskan pengkajian dan penyelidikan. Carilah yang terbaik. Jika kita telah yakin dengan sesuatu pendapat, beramallah tanpa memaksa orang lain menerima pendapat kita. Dalam langit terbuka ini, semua orang bebas mencari maklumat dan menentukan apa yang mereka yakini dan fahami. 
Saya dah puas berdiskusi dan berbahas sejak zaman kampus dan dalam Pas. Yang penting masing-masing tahu apa hujah mereka dalam mengikut sesuatu pendapat. Macam Zakaria, dia suka amalan solawat. Ada orang suka istighfar. Ada orang suka membaca Al-Quran. Saya suka membaca  zikir dan doa dalam Al-Maksurat yang dihimpunkan oleh Hassan Al Banna. Al Maksurat ialah zikir  dan doa berdasarkan cara Rasulullah. . Maka saya tak pandai cara zikir  yang lazim dibuat di masjid. Ha ha. Tambahan pula masjid di Melaka dan Negeri Sembilan, yang ada pelbagai zikir  yang disusun oleh Tuk Guru Tarekat.

Kalau Feqh saya ikut Fiqh Sunnah, susunan Sayyid Sabiq.  Sederhana fiqhya. Kalau akidah saya ikut pandangan Salafi dan Ahlul Bait. Dan saya terus mempelajari dan mengkajinya sehingga kini. 

Hari ini  saya sedang membaca buku  Yakjuj Dan Makjuj. Kali terakhir saya mengkajinya pada 1975. Oleh kerana di pasaran banyak sekali buku berkaitan isu ni, maka mudahlah saya mengkajinya. Ketika di UKM lalu, saya bertuah kerana ramai rakan dari Fakulti Islam yang membantu saya dalam mendapatkan kupasan dari buku berbahasa Arab. Dan bila kita mendapat  rujukan dari kitab asal, maka adalah  sedikit sebanyak perbezaan dengan  kitab yang dibaca oleh Tuk Guru di masjid.

Ada sekali seorang sahabat saya  di UKM dahulu tak bersetuju dengan  orang syiah yang menyebut "Fatimah Alaihissalam". Apabila kami menyelidik, rupa-rupanya kitab hadis Bukhari yang asal mencatat  "Fatimah Alaihissalam". Tetapi cetakan selepas itu tidak pula mencatat "alahaissalam". Itu baru satu kes. Banyak lagi pendapat asal ulamak dulu  yang berlainan diamalkan oleh masyarakat  sekarang. Yang penting berlapang dada dan jangan bergaduh. Kata Kang Jalal "dahulukan akhlak dari fiqh".

Bacaan sebelum tidur, klik di sini.

1 comments:

majezan,the hated most said...

Fatimah Alaihissalam,Fatimah Alaihissalam.
Semuha OK,asalkan taraf makam sahabat rasuL SAW kita jagautamakan katimbang jang lain,OK sadja kita semuha.

Kalau nak pening,tengok tulisan Kassim Ahmad ttg dajjal,yakjuj,makjuj.Kena telan synflex elak sakit kepala dan hati.