SURAT SAIDINA ALI

Saya akan kirimkan buku khas untuk Mansor. Buku ini saya telah baca pada tahun 1982. Tetapi telah hilang ke mana. Tiada ulang cetak di Malaysia. Akhirnya  saya jumpa   semula buku ini  di Bandung pada bulan lalu versi  cetakan baru.  Saya beli  6  naskah. 4 naskah disapu oleh  seorang kawan saya untuk dijual katanya kepada kaki politik.  Senaskah saya hadiah ke Salahudin Ayub, Naib Presiden Pas.

Isi  buku ini mendahuli zaman  kerana ianya kandungan surat    oleh Saidina Ali Karamallah Wajhah,  1,400 tahun lalu kepada gabenornya  berkaitan dengan amalan pemerintahan yang baik.  Semua negara di dunia kini menjadikan ucapan  Saidina Ali  ini  sebagai doktrin pemeritahan - pemisahan  kuasa  antara kehakiman  dan   eksekutif.. 

Chua Jui Meng, bekas Menteri Kesihatan pun telah baca buku ini   dua bulan lalu dan dijadikan bahan ceramahnya. Baru dia tahu betapa Islam sudah lama memperkatakan soal  keadilan dan mengamalkan doktrin pengasingan kuasa.  Bagi anggota perkhidmatan awam, buku ini wajar dikhatam sebaik mungkin. Barulah anda terasa betapa pentingnya anda dalam perkhidmatan awam.

Semangat "General Order" perkhidmatan awam  tercatat di dalam surat Saidina Ali ini.

Sesiapa nak cakap politik, wajib baca buku ini. Kalau tak, menghabiskan teh sahaja le.  Ha ha ha.

3 comments:

Mansor said...

Terima kasih saudara Ali..kerana sanggup berkongsi ilmu... Aku menunggu bingkisan dari saudara..dan aku cadangkan sahabat2 Munshi membaca buku 'Bila Allah Menduga Kita' tulisan Syed Alwi Alatas seorang penulis muda yang berpotensi..

majezan said...

General Order tak ada kene mengena dgn Surat Saidina Ali tu,bahkan tak boleh menjadi pedoman GO,sbb fokus dan matlamat GO berbeda dari matlamat Saidina Ali.GO utk selamatkan pemerintah,sdgkan surat Saidina Ali utk selamatkan manusia dunia akhirat.

majezan said...

General Order tak ada kene mengena dgn Surat Saidina Ali tu,bahkan tak boleh menjadi pedoman GO,sbb fokus dan matlamat GO berbeda dari matlamat Saidina Ali.GO utk selamatkan pemerintah,sdgkan surat Saidina Ali utk selamatkan manusia dunia akhirat.