KESAHNYA AMIN DAN ZAINI

Yang lama menghilang dari blog ini ialah Cikgu Amin kita di Jasin tu. Tak dengar komennya. Tak taulah pula kalau-kalau dia tetap mengintai blog tetapi tak mengomen atau menyamar dalam mengomen.

Amin tu banyak jasanya kat Shamsudin kita tu. Beliaulah yang memberi inspirasi kepada Sudin untuk ambik exam STP lagi. Dibaginya duit yuran exam kat Sudin sebagai tanda sokongan. Kalau saya jumpa Sudin, cerita inilah yang dingatnya sangat. Penuh nostalgia. Itulah kawan sejati.

Yang saya ingat kat Amin ini fasal beliaulah yang mengofferkan dirinya menjadi Juri Hakim ketika Majlis Perandingan Perbahasan Sekolah Se Melaka. Ketika tu saya tercari-cari siapa yang patut jadi juri hakim. Saya mana kenal bebudak Tk 6 kelas lain selain 6 Sastera 1. Bila Amin sanggup jadi sukarelawan, maka lega amat sangat saya.

Yang Zaini Samani pula, bila saya keluar UKM dapat kerja di JPK, KL dan kena cari rumah hinggap. Entah macam mana saya ada no telepon pejabatnya. Saya pun hairan kini, macam mana saya boleh dapat no telepon tu walaupun telah berpisah dengan beliau dari Munshi pada 1978. Maka saya menumpang rumahnya semalam di Kg Baru, KL sebelum berangkat ke Kedah.

Yang saya marah kat Zaini ni ialah ketika beliau bertugas di Jabatan Orang Asli Gombak sekitar tahun 1990an dan ulang alik melalui rumah sewa saya di Kg Chubadak tetapi beliau sekali pun tak singgah. Baik punya kawan kan. Beliau sendiri yang pecah rahsia ulang alik depan rumah saya tu pada tahun lepas. Macam ini punya kawan pun ada ye. Apa boleh buat. Oh ya, hanya rumah orang tua Zaini sahaja saya pernah bermalam di kalangan bebudak Tk 6 Munshi Abdullah78. Sempat meratah rambutan gadingnya. Dan mengulangi makan rambutan gading tu semula pada akhir tahun lalu bersama Suhdi di rumah orang tua Zaini di Alor Gajah tu. Bukan mudah sejarah nak berulang semula tau.

Tahun-tahun 1986 hingga 2004 saya aktif dan sepenuh masa dengan politik, tak ada masa menjejak semula sahabat Munshi 78 kecuali jika bertembung aja. Ha ha.

Sekadar ingatan lama di pepagi ni.

5 comments:

rohana dali said...

Kalau cerita fasal Amin,saya juga kecik hati dengan dia. Walaupun saya pendiam semasa tgkn.6 tp selalu juga berbincang dan berdiskusi. Mgkn Amin bukan Amin yang dulu yang pernah saya kenali. Maaf Min kalau saya silap.

Sharifah Nuri said...

Salam,
Ana,Yati dan Zah Yunus.Tadi kira2 jam 12.20 tengahari saya terima panggilan, terkejut juga saya bila dia perkenalkan diri kawan kita di Munshi tapi saya tak tanya masa tingkatan berapa.Rupa-rupanya Mohan Rajah telefon beritau dia dapat facebook dari Dr Majezan.Pas tu dia semak satu persatu dan saya salah seorang yang dia telefon.Sekarang Mohan jadi cikgu dan tinggal di Kuala Kubu Bharu.Katanya tahun 2007 dia ke Melekek nak ziarah Daniel tp qadik Daniel beritau dia meninggal dalam tahun 2004 mengidap penyakit kanser.Semoga Allah mencucuri rahmat atas rohnya.Saya beritau Zah akan ke Banting 14/3 ni rumah pengantin lelaki kalau tak silap
dan Sarah mungkin akan pergi kemajlis tsb.Mohan turut happy baca blok kita dan dia beritau Mat Aris Bakar dulu rakan setingkatan dia sebelum ke Munshi.Saya beritau akan pelawa dia kalau ada majlis kita akan dtg.Mohan ni Yati macam dulu juga kalau dia tak kenalkan diri sbg Mohan saya ingat Mat mana menyamar diri fasih BM.Sarah tolong sms no0tel Zah kat Mohan.No.tel MOHAN 0192412667.THANKS mOHAN FOR CALLING ME.
Sebelum terlupa hari Ahad Mas,Maznah dan saya akan berdating tempatnya rahsia.......

M 78 said...

Amin dulu dan Amin sekarang sama ye ,cuma skrg dia bersongkok dan berjanggut.Fikir dan risaunya banyak tertumpu pada amalan akhirat, wlpun tidak tinggal amalan dunia.

hayati said...

Pah , teringat semula masa tkn 4 & 5 dulu. Tahun tu hanya 2 kelas yg belajar hisab moden,iaitu kelas kita dan kelas Saharah, kelas2 lain hisab biasa. Semua pelajar hisab moden ni asal dari Sekolah Tun Tijah. Daniel & Mohan pelajar dari sekolah lain yg tukar ke Munshi dan masuk kelas kita, sebab mereka jg ambil hisab moden. Masa belajar angkali, kita belajar ttg daun terup. Sampai sekarang saya masih ingat ada 4 jenis daun terup; kelawar, lekuk, diamond & sepit, jumlahnya 52 keping. Adzizah Yunus terer math dan hampir semua subjek dia skor. Tiap2 kali periksa, dia dapat no. 1, tak merasa kita nak dapat no. 1 masa tkn 4 & 5. Tapi kalau Adzizah tak ada dalam kelas kita, belum tentu kita boleh dapat no. 1 kan. Ha...ha...

sahara said...

salam pah,baru terbaca comment.smalam,saya dan suami ke majlis perkahwinan ank zah di teluk panglima garang.sempat jugak laa berbual dgn ibu zah.die tnye knape zah tak datang.dan die kirim salam pada pah dn rkn2 yg mengenalinya.ini num tel azizah yunus: 013-9517802.Skarang die sibuk untuk majlis sammbut menantunya next week :) sahara