POTFOLIO AMAL

Pengurus pelaburan atau pemain saham biasa sekali dengan perkataan potfolio pelaburan. Maknanya jangan melabur pada satu tempat sahaja. Kena banyakkan tempat melabur. Jika tak berjaya satu pelaburan, maka ada pelaburan lain yang boleh back-up.

Bagaimana dengan potfolio amal kita? Jarang orang sebut hal ini. Jangan buat satu amal sahaja. Kena banyakkan potfolio amal. Jika banyak amal fardhiah (personal) yang dibuat, kena seimbangkan dengan amal jamaiy(kemasyarakatan). Kerja di majlis kahwin, mati, gotong royong mungkin dah biasa. Buatlah sesuatu yang jarang orang buat. Apa dia. Berilah idea.

Kawan kita, Dr Majezan membantu bekas pengidap HIV/AIDS. Maka tak sempatlah beliau berMLM. Ha ha. Mastura bolehlah hantar pengat ubi kat Banduan Kajang tu. Wooo.

12 comments:

luqman yusof said...

dengan amalan manusia akan tetap kekal hidup walau sudah lama tiada....macam ulamak terdahulu yang amalan mereka mengajar dan menulis sehingga hidup selagi mana ada yang membacanya.....still ever green till the end....

Ab.Karim said...

Tok Ali bila dah sihat bermacam-macam celoteh,mana orang-orang melaka senyap dan sunyi.Mokhtar senyap,Jaamat senyap,yang wanita pun senyap.Sepatutnya kita adakan sesuatu yang boleh mengeratkan silaturahim. Takkan tak bolih pergi CC sesekali.

Sahara said...

Peringatan untuk diriku dan kawan yang sudi,
4 Segmen Dalam Hidup Manusia
1. Waktu bermunajat kpd allah
2. Waktu melakukan muhasabah diri
3. Waktu berfikir tentang dirinya
4. Waktu untuk memenuhi keperluan dunianya.
Hadis nabi s.a.w ini mengajak dan mengajar kita mengurus masa dengan kualiti.
Dari Dr. Mustafa al-Bugha sedikit catitan dari buku terbitan Telaga Biru.

majezan said...

Sahara,.....
Kau jual buku tu ke,bgus,...
Pastikan kau terus menulis extract dari buku tu.Minta bantuan cik Abg kau dan anak kau sama,sbb tak semua kawan kita beli buku tu.
Dr Mustafa petik dari tulisan Al Ghazzali dlm konsep musharafah,muraqabah,muhasabah,mujadalah dll.

Sahara said...

DR.M
Taklah saya pinjam buku di library KBS. Bila ada masa masa tunggu kawan ke dll saya baca. Ini buku terbitan Telaga Biru yg banyak kita boleh buat muhasabah diri. nak tau Tajuknya Soal Jawab remeh-temeh tentang SEK Tapi Anda Malu Bertanya . Penulisnya Us Zahazan Mohemad & Rohidzir Rais. Dalamnya macam-macam- vs nikah cerai , mutaah ,sumpah& lian. Lain lah U dan pak Ali banyak dah berjasa untuk agama . Saya masih mencari-cari. Tapi masa sembang dgn darling u dpt juga ilmu dgnnya dan hubbyi pun terfikir dan muhasabah diri dgn pengalamannya.

ct nuur said...

Slm,kwn2..semoga sihat. Sambil anda baca buku terbitan Telaga Biru, sesekali buka le laman web www.drmaza.com

majezan said...

ct nuur,
bagus kalau layari dr maza tu.
rasanya beliau ni feminist dan bukan misogynist saperti kebanyakan ustadz2 yg lain.

ALI MAIDIN said...

Ct Nurr, bukan soal feminist, tetapi kebenaran berdasarkan islam...

ltc bba said...

Of Cource partners munshi78 so great . Many among us so professional, have high academic, successful in their careers and thus help contribute to the country and to munshi78 blog. It is expected that communication between all of us will be continued through this blog. Those who have been sleeping up to help revive this blog. salam

mastura said...

Ali bila ada soaljawap dalam blog ni saya teringat Ct Nurr ni macam orang yang selalu berpolimik masa 78 dalam soal pemakaian tudung oleh murid munshi perempuan... Masih ingat lagi tak isu tudung di asrama puteri dan pelajar perempuan di pangil oleh mufti melaka mengapa mesti betudung sedangkan orang Mesir sudah moden dan sudah menanggalkannya...Konsep Islam yang Univesal tak pernah ada dalam cerdik pandai.. Kata2 Nabi soal Dunia kamu yang lebih tahu tak pernah di fahami.. Akhirnya Islam jadi terpisah dari kehidupan. Of Cource Itc bba, Munshi78 da melahirkan insan yang celik.. Blog ini gelangangnya.. He he Saya hanya guru sejarah...

Ltc bba said...

You are right Mas. Please note our friends who were initially enthusiastic browsing this blog, but now increasingly quiet. Where dissipation Mohd Amin, Aziz, Shaari Mat Jelas, Mokhtar, Hasnah. We misses Marhamah, Abdullah Bachik , Roy, JJ, Sudhi, Zaini, Kharis ,Johari and Zainab. Scholar is that you all have been born by Munshi78. Friendship can not be purchased with money.

mastura said...

Yes misteri Ltc bba, 5O tahun umur kita baru kita tahu persahabatan akan kembali dengan kehendakNya. Anak2 kita boleh berkawan pula antara satu dengan lain.. Air mata ni da stat nak gugur bukan hanya meratapi kematian tetapi rindunya dengan kawan2 sebaya yang tak menyapa dalam blog ni . Ada diri tetapi bisu.. Rindunya pada pertemuan yang singkat 1O mei reunion di Melaka.. Air mata seorang sahabat tidak boleh menipu... Our friends wre are u..