MALAYSIA - DARI MEE HALAL KE TAHAJUD CINTA

Pada awal 70an dikatakan zaman permulaan dakwah. Isu utama ialah aurat dan mee halal. Ha ha.

Pada 80an naik setingkat lagi - zaman bank islam, takaful, pajak islam(al-rahnu).

Pada 90an naik semartabat lagi - saham islam, hutang islam, bon islam dan pelbagai instrumen kewangan Islam

Kini zaman 2009 - era novel dakwah/islam pula. Ada macam-macam tajuk. Antaranya "Bila Cinta Bertasbih" dan "Tahajud Cinta". Hai, kalau zaman sekolah dah pasti lumat saya membacanya. Tetapi kini, susah sungguh nak perabis satu bab. Ada novel buah tangan Fatimah Busu dan Azizi Abdullah saya beli pada awal tahun, setakat membaca suku buku sahaja. Langsung tak ghairah nak tahu penghujungnya. Masuk stor sahaja.

Entahlah, masuk 50an ini, dah tak minat dengan cerpen dan novel pula. Ha ha. Tetapi saya tetap merasa bahagia apabila mengulangkaji sajak-sajak Usman Awang dan A. Samad Said.

Ada sekali saya berkereta dengan A. Samad Said dari KL ke Jasin, sempat juga saya bersembang hal pengalamannya menulis sajak yang berlatar kehidupan di Durian Tunggal - zaman kanak-kanaknya. Oh ya Rani lagi rapat dengan A. Samad Said kerana banyak program sastera beliau menjemput A. Samad Said.

Kalau saya sebelah rumah Rani, tentu saya akan bersajak selalu dengan beliau agaknya. Ha ha. Ketika saya singgah di rumahnya pada April lalu, sempat beliau membaca syair lama kepada saya. Ha ha. Tetapi jangan tak tahu, Rani alergik dengan blog ini. Wooo. Kalau kita mengata dia dalam blog ini, mungkin tahun depan baru dia tahu. Tak percaya tanyalah terus kepada dia. No tel beliau 017-6144950.

Oh ya, Rani menjadi pengulas sajak di RTM Melaka tu secara percuma sahaja. Baik punya orang kan....Tetapi Allah bagi dia macam-macam pertolongan dalam urusan kerjanya kerana RTM Melaka pun tahu ada ubi ada batas. Hanya Yahya Ghani sahaja tak nak panggil kita makan pengat ubi lagi, dok asyik ajak masuk MLM aja.... Woo, gurau aja Yahya oiii.


12 comments:

majezan said...

MLM is melayu lawan melayu.
Dlm MLM ni,towkay yang paling atas sekali adalah bukan melayu,tak kira apa benda yg dijual,gamat,susu,ubat,herba,dsbg.Ini disebabkan hanya puak2 selain melayu saja yg ada duit utk dpt lesen AJL(termasuk kos sogokan,rasuah).
Jadinya,utk melayu naik,maka melayu kena lawan melayu,maksudnya melayu saja yg akan jadi downliner melayu.Mana ada downliner org selain melayu?
Akhirnya,kita ditipu Tun Sri Lanang/Hang Tu Ah,Tak melayu hilang didunia,sbb skrg ni Melayu hilang dunianya.

yag said...

Kawan ni dah dekat 50 tahun umur ni & memang kegemaran kawan join business bende2 macam gini kalu takde langsung involve jadi boring pasai kadang2 dalam busines macam nilah banyak dapat kawan baru kawan lama kawan lapuk kawan berkulat mcm2 ada......

Sebenaunya dalam MLM ni kita akan jumpa mcm2 perangai orang kawan bukanlah nak RM sangat kadang2 kawan punya kawan join pun kawan sponsor kurang2 kita dapat membantu kepada yg memerlukan.

Perlu diingat kita nak bantu kawan ada macam2 cara terpulanglah masing2 kawan mentafsirkannya.

Kawan rasa pelik mengapa kawan2 masih sibuk Melayu Melayu Melayu kawan jawa kata lari lari lari.....kawan rasa apalah maananya MELAYU kalu perangai tak serupa Melayu ...yg kawan inginkan MELAYU sejati yg sentiasa memperjuangkan AGAMA!!!

mastura said...

Biarkan Ali berniaga dengan tembikai dan labunya.. He he he. Orang bekerja dia tido, orang beraya dia memetik tembikai.. Majezan jangan heran MLM melayu lawan melayu.. Yag jangan tak tau MLM bukan saja boleh dapat kawan tapi boleh dapat kawin he he....Betulkan Zak. Bila nak datang bawa Marykay da nak cuti sekolah ni....Dulu masa saya 3Oan saya suka Mlm janji saya dapat banyak trip Free.. Suku dunia saya da pergi.. Kan Ali? Ali dapat kereta FREE

ALI MAIDIN said...

Dr Majezan pakar provok. Ha ha. Boleh kena ISA - mengganggu keamanan pengamal MLM macam Yahya, Mastura, Maznah. Wooo.

mastura said...

Saya bukan pengamal MLM saja tapi da Berhantu dan tak bertuan.. He he Sapa pulak nak jadi mangsa. Biarlah Majezan Provok, orang Mlm banyak makan ubat kuat.. Orang MLM ketawa selalu dan pegi bank selalu.. he he Ali saya suka tengok tembikai dan labu... kalau boleh pas ni buat ternakan pula saya nak joint.. Itu kerja Nabi..

majezan said...

MLM ok,tapi biarlah org atasnya Melayu,sbb jadi salah satu potfolio amal.Jgn jadi Hi O,Luxor,Amkey,Tiens dsbgnya yg puak yg kaya semua bukan Melayu sdgkan yg terlolong Melayu.
Bebudak suruhan ni suka merayu kkitngn kerajaan dan berkanun rayu ambil personal loan,masuk MLM,betol tak???
Mas, jangan mara.
Kalau fikir dpt pahala.
Kalau tafakur pen dpt pahala.

ct nuur said...

Dr Majezan...Bagi yg tak berapa pandai dan tak ade kebolehan, terpengaruh le dng pujuk rayu lalu teruja nak cuba MLM... apa2 pun kita fikir le sendiri....Teruskan usaha anda untuk membantu golongan yg memerlukan. Amin.......

hayati said...

Saya join MLM untuk guna sendiri. Dapat beli pada harga ahli untuk Alpha Lipid dan 4life.

mastura said...

MLM satu aktiviti kemasyaraktan juga. Seorang Jutawan ditanya mengapa dia terlibat dalam MLM walhal dia sudah kaya raya.. Dia menjawap .. Dia membantu orang lain. Dr Majezan bawah ke atas ke tak penting yang penting jadi diri kita.. Bagi orang MLM orang atas di hurmati yang bawa dibimbing. Yang kaya bukan kerana ia di atas tetapi usaha dia. Kalau nak menipu atau merayu bukan hanya melalui MLM. Mana2 pun.. Nak buat kebaikan pun di mana2 . Membuang duri dijalanan pun satu kebajikan .. Semasa kecil saya menjual petai saya berjaya sampai ke menara gading. Semasa itu saya tidak pernah merasa malu dan miskin kerana saya tak pernah kaya...

ALI MAIDIN said...

Asas MLM ini ialah membeli barangan pada harga diskaun. Sambil tu perkenal kepada sesiapa yang berminat dan berkepentingan dengan sesuatu produk.Yang orang marah MLM ini ialah apabila dipaksa membeli barang sehingga terpaksa berhutang dengan Bank Rakyat berpuluh ribu. Strategi saya dalam MLM ialah mengiklan produk dalam majalah. Siapa berkenan jointlah. Saya ada 15,000 downline dalam Era Edar - sehingga layak kereta free. Alhamdulillah. Tapi Yahaya skor 5 angka melalui skor A hanya di kalangan geng Patronas sahaja. Hebat tu.

majezan said...

Kalau nampak org berambut hitam,ni mesti downline Ali.Tak kaya mcm Yag pun tak apa.
Sbb kalau kaya pun lama-lama mati jua adanya.

mastura said...

Jatuh dalam biznes sebenarnya learning situasion . Kita boleh bangun dengan strateji baru.. Bak kata Ali kita melabor dan bznes dalam banyak supaya bila gagal tak semuanya gagal.. Simpan lah telor pada tempat yang banyk supaya dia tidak pecah satu tempat..Bagi orang mlm tak heran rugi kerana masa untung kita tak pernah pun bersyukur.. Mlm kena berani .. Kekayaan untuk orang yang berani...Ali suami isteri memang berani ....Yang da berkedudukan jagan lupa kekayaan juga satu dugaan.. Yang tak tak suka kayajuga menuju kekufuran.. Orang yang kufur juga menuju ke neraka..