KORBAN JANGAN TAK KORBAN

Mengenang geng Munshi ini duduk berjauhan antara satu sama lain, maka sukar nak kita buat ibadat berkorban bersama. Saya pernah berkorban di rumah ibu sendiri, rumah mertua, bersama geng parti di Tampin dan di Kedah serta jarak jauh di Kemboja.

Nak rasa juga berkorban dengan geng Munshi sebelum mati ni. Siapa nak lead. Bab memegang dan menyembelih lembu bukannya kepakaran saya. Ha ha. Syok juga tengok geng jantan Munshi melapah dan Mak Cik Munshi masak sup ye. Apa kata kita buat pada tahun depan. Kumpul duit dari sekarang. Lokasi korban kita cari yang terbaik nanti.

Kalau lembu degil, Dr M boleh bius sama dia. Ha ha....

Reunion cara berkorban bersama ni pun seronok juga. Rani tetap boleh baca puisi hal korban kan..

4 comments:

mastura bachik said...

Saya memang setuju Ali, Dulu sekolah saya buat ibadat korban beberapa tahun .Razak Kanapiah jadi ketuanya masa tu tetapi ditentang oleh kaum india kerana menghina konon. Maznah boleh jadi ketua buat sop. Kita makan bersama2 . Itu salah satu aktiviti kita reunion. KIta boleh plan dari sekarang .. Razak Kanapiah sudah biasa menguruskan amalan korban di suraunya.

Sahara said...

Dah umur senja amalan beginilah yg perlu diutamakan Insyallah tahun depan kita buat kat Melaka saja.

Sharifah Nuri said...

Saya pun setuju kalau tak nak buat kat Melaka Razak K boleh cadangkan di mana.Yang penting ada Tok Guru yang nak uruskan qurban.
Kita boleh kumpul dari sekarang insyaallah sampai masanya kita dapat tumbangkan sekurang2nya seekor.

mastura said...

Geng2 kalau ikut tahun ni kadar korban satu bahagian macam yag beritahu dalam tajuk yang lalu. Lebih kurang 3ratus lebih. Boleh lah mengumpulnya dari sekarang.. Bertuahnya kalau reunion kita ada program yang menyentuh hati ni...