KASI FIKIR SIKIT

Subjek ekonomi yang kita belajar di  Tingkatan Enam pada 1977 dan 1978 sebenarnya  amat bermakna dan relevan digunakan untuk menganalisa suasana semasa ekonomi negara. Sesiapa yang  menjurus dalam bidang  ekonomi,  beberapa  isu yang kita pelajari  di Tingkatan Enam seperti  KDNK, pertumbuhan, pengagihan dan  pelaburan menjadi bahan penting  dalam pembelajaran.di universiti pula.

Apabila pembentangan belanjawan  dibuat setiap tahun dan Lapuran Ekonomi di keluarkan oleh Bank Negara, maka dapatlah kita menganalisanya secara kritikal. 

Antara guru ekonomi saya ketika di UKM dahulu ialah Dr Jomo. Baca komennya mengenai MEB di sini. Isu yang dibincangkan  itu  tidaklah seberat mana pun. Itu hanya perkara basic dalam ekonomi negara. Sesiapa yang  tak faham, boleh ajak saya membicarakannya tetapi dengan satu syarat - belanja sup kambing. Ha ha

2 comments:

perahu said...

Masa bentang belanjauan 1996,Anwar dan kerajaan bukan main risau lg sbb remaja Malaysia kurang minum arak,sbbkan cukai dikutip merudum.
Awal 82 dulu,beliau pun dgn jiwa raganya menolak idea penubuhan negara Islam,suatu ciri keadilan sosial dan ekonomi,lebih buruk dari anjuran teori Kasim Ahmad.
Kesannya kita warisi dihari ini.

-lihat Star Economy,30 Jun 1996,
-lihat M.S.Omar,tanpa tarikh,simpanan.
-lihat Berita harian,simpanan.

majezan said...

Keadaan menjadi burok disebabkan bertimbunnya IPO pink form yg kerajaan arahkan diageh2kan dari tahun2 80han hingga 90han.Harga saham sukar dijangka.
-Lihat Salleh Majid,tanpa tarikh.

Ahli2 Parlimen dan kabinet Malaysia,sukar diajak berbincang(2 arah) dan masalah ekonomi org Melayu sukar dibaikpulih.
Lihat Ungku Aziz,Footprint on the sand period.

Kebocoran fund(Jomo tak suka terma ni),memang tak terkawal.