HIJRAH - PANDANGAN SEKILAS

Tahun baru Hijrah dan Masehi agak rapat tahun ini. Muharam bagi umat Islam banyak sekali perspektifnya. Saidina Umar ra yang menjadikan Muharam sebagai bulan pertama di dalam kalendar Islam dan menjadikan Hijrah Rasulullah sebagai tahun asas bermulanya Tahun Pertama Hijrah.

Apa-apa yang diperkenalkan oleh sesiapa selepas Rasulullah tidaklah dianggap sebagai ibadat tetapi merupakan sebahagian budaya ummat Islam. Selagi budaya itu tidak bertentangan dengan akidah dan syariah, bisa sahaja disambut. Soalnya apakah tafsiran kepada sesuatu sambutan.

Sambutan Hijrah memberi implikasi besar kepada ummah. Ia menggambarkan bagaimana Rasulullah disingkir dari Mekah kerana perjuangannya menyampaikan dakwah Islam yang ditolak oleh kaum keluarga dan bangsa sendiri. Selepas Hijrah, Rasululah berperang banyak kali dengan golongan sebangsa dan wilayah sejiran kerana mahu membebaskan manusia dari perhambaan kepada ideologi ciptaan maanusia. Rasulullah masuk semula ke Mekah dengan bala tentera, menyerang negeri asalnya, negeri sanak saudaranya. Kalau zaman sekarang Rasulullah akan dikatakan sebagai pengkhianat negara!!

Itulah Islam, ianya melampaui darah daging, negeri, negara dan wilayah. Perjuangannya kerana nilai kebenaran Islam yang sejagat.

Sempena Hijrah, kita masih belum mendapat jawapan - mengapa negara-negara ummat Islam yang paling tinggi kadar kemiskinan dan kadar rasuahnya. Walaupun amalan ritual seperti solat, puasa dan haji begitu tinggi kadar kesedarannya, tetapi etika dalam pengurusan dan perkhdmatan awam jauh lebih teruk dari negara barat yang sekular.

Entahlah, pensil kecil yang hilang pun kita sedar, inikan jet yang besauuuu.

Yahaya, bila kau nak balik. Jangan lupa tanah air sendiri...

1 comments:

Anonymous said...

Salam maal hijrah