GENG TINGKATAN ENAM BAWAH

Jika sama kelas dan sama Tingkatan Enam Atas punyalah payah hendak dijejaki, inikan pula hendak menjejak bekas pelajar Tingkatan Enam Bawah 78. Hubungan pelajar Tk 6 Atas dan 6 Bawah hanya rapat jika mereka tinggal seasrama sahaja.

Kebanyakannya pelajar Tk 6 Atas dan 6 Bawah mengenali antara satu sama lain ketika minggu suaikenal sempena kemasukan pelajar Tingkatan Enam Bawah. Maka hubungan antara mereka tidaklah semesra seperti sesama kelas. Syok juga melihat Rohaya membuli pelajar Tingkatan Enam Bawah ketika Minggu Suaikenal dulu tu. Kekadang kesian juga melihat nasib pelajar Tk 6 Bawah tu tetapi saya anggap itu semua sebagai "buli sayang". Orang Melaka kan tinggi budi bahasanya sehingga tergadai Melaka kat Portugis. Ha ha.

Antara bekas pelajar Tingkatan Enam Bawah 78, yang saya masih ingat ialah Saudara Abdul Wahid Abdul Razak, Saudara Abang Karim Abang Yaakob dan Saudara Khairudin Anwar sahaja. Beberapa hari lalu, saya sms ke Abd Wahid dan Abang Karim akan blog kita ini supaya mereka pun sama-sama merasai kerinduan kami ini. Kami amat rapat antara satu sama lain kerana sering usrah bersama. Saya sempat menjengah ke rumah Abang Karim di Kuching beberapa tahun yang lalu. Dia masih 'cool' macam dulu-dulu juga. Saya terjumpa dengan Abdul Wahid ketika sama-sama menghantar anak mendaftar di MSU, tiga atau empat tahun lalu. Manakala Khairudin saya jumpa sekali antara tahun 84/85 di Kuala Kangsar, on the way saya ke Jitra.

Pagi ini saya menerima emel yang berinfo untuk kita semua berkongsi. Saya copy and paste emel tersebut.

Salam Bang Ali,

Saya baca dah blog tu..... Sedih dan terharu. Teringat cerita-cerita lama. Teringat zaman muda-muda kannn.. la dah tua. W/pun saya ni tak seangkatan dgn kwn2 sezaman Bang Ali, tp kita penah sebumbung kannn.. Masih segar dlm ingatan Bang Mokhtar(ada gambar ngan saya), Aris, Zaini Samani, Kak Mastura dll. Oh ya, sebelum telupa, ni no. telefon Zul(imam), 012-3099439. Dia sepupu 'org rumah' saya. La jd Pengetua di SMK Tun Mutahir(sebelah Munshi). Boleh la kontek dia. Pengetua Munshi la,

Terasa mcm nak join program 1hb Feb ni. Apakan daya jauh. Kawan2 seangkatan saya Khairudin(dulu lctrr di Politek), Zaini Kamarudin(la di Jbtn Pertanian Melaka), Mustafa Subari(kawin ngan Clssmte(mcm saya...he..), Noryani Md Tan, la di MySat.. Asstn. Dr Mazlan ), Abang Karim(Kucing Serawak..Bang Ali pun dah jumpa dia kann..), Rokiah Karim(la di Shah Alam), ZZ(isteri saya) . Ramai lagi lah.. Semua masih dalam ingatan.

Tahun lepas pergi kenduri kawin anak Kak Rohaya Rahmat(ingat lagi dia?). Kami masih berhubungan, no. telefon dia 0166468714. Dia macam dulu gak, ramah. Penah jumpa Darussalam, la pengarah penjara kan? Penjara mana?. Org gagah mcm tu layak la jd bos di penjara.

Saya akan sentiasa menyokong usaha Bang Ali(menjejaki kwn2) ni. Cukup dulu setakat ini. Akan bersua lagi, inshaallah.

Wahid,
jpnpp, p. pinang.
-6 Rendah Sains '78-

Bila saya mendapat emel tadi , terus saya sms ke Imam Zulkefli untuk sama-sama hadir ke program reunion esok. Entahkan beliau sudi entahkan tidak. Nasib le. Si Rohaya tu biarlah Rohana yang menaliponnya. Depa berdua dulu bukan main kawan ketat dan menyimpan 1000 rahsia. Entah bila mereka hendak dedahkan kepada kita. Ha ha.

Terima kasih Wahid.....bila nak cari Khairudin tu?

1 comments:

Anonymous said...

lalala