DARI BSN KE MBSB

Ketika saya bertugas di Jabatan Pembangunan Koperasi Malaysia di Jalan Mahameru, Kuala Lumpur pada sekitar tahun 1987, saya mengurus penutupan akaun bank syarikat kerjasama atau koperasi yang ada akaunnya di BSN, yang satu masa dulu dikenali sebagai Bank Simpanan Pejabat Pos. Kebanyakan akaun bank ini dibuka pada tahun 1950 dan pegawai yang bertugas di Jabatan saya masih gagal berhubung dengan pegawai BSN untuk menutupnya. Maklomlah akaun zaman sebelum merdeka. Saya hanya buat surat biasa sahaja meminta pegawai HQ BSN menjejak akaun bank tersebut.

Wau, banyak sekali akaun bank koperasi yang dapat dikesan dan ditutup akaunnya oleh pegawai dari BSN. Dalam hati saya terdetik "hebat pegawai BSN ini"

Pada satu hari saya menerima panggilan dari HQ BSN. Pegawai BSN itu bukan bertanya hal urusan rasmi penutupan akuan koperasi tetapi bertanya " itu Ali yang Sekolah Munshi Abdullah Melaka ke". Saya menjawab "ya" dan bertanya "siapa di sana". Orang itu menjawab ' Ini Shamsudin kelas sebelah le". Terus saya teringat Shamsudin yang tinggi-tinggi itu. Siapa yang lebih tinggi dari Shamsudin di Munshi pada 1978 ? Ha ha.

Saya hanya berjumpa muka dengan Shamsudin pada kira-kira 3 atau empat tahun lalu di rumah arwah Tajuddin Othman/Juwita Hassan di Kampong Kemuning, Tampin, sempena majlis reunion kecil-kecilan.

Kini Shamsudin Md Yusof bertugas di MBSB anak syarikat KWSP. Nak pinjam, carilah dia. kah kah kah.

No teleponnya 019-620 9999

Demikianlah adanya coretan kenangan saya bertemu Shamsudin selepas berpisah pada 1978.

0 comments: