2 DIINGAT 2 DILUPA

Antara tazkirah yang masih saya ingat oleh Cikgu Baharom Bakar, pembimbing usrah di Sekolah Menengah Dato Mohamad Taha pada tahun 1976  ialah '2 Diingat dan 2 Dilupa". Rasanya dipetik dari kitab Ihya Illumuddin, karya Imam Ghazali.  Imam Ghazali orang Iran bermazhab Sunni. dikatakan  kuburnya ada di Iran atau di Mesir. Jika di Iran,  saya sudah menziarahinya. Tak ada kata putus, di mana kubur Imam Ghazali sebenarnya.

2 yang perlu diingat  ialah:

i. Kesalahan kita kepada orang lain.
ii. Kebaikan orang lain kepada kita.

2 yang perlu  dilupa:

i. Kebaikan kita kepada orang lain
ii. Kesalahan orang lain kepada kita.

Jika kita boleh mengingat dan melupakan perkara diatas, maka terpancarlah KEIKHLASAN dalam  persahabatan  kita. Kalau  dikuliahkan  sedap sekali rasanya. Dah tua-tua ini, masing masing faham akan fakta penting tazkirah ini. So, tak payahlah saya merapu lagi.

SOLAWAT!!!

2 comments:

majezan,the hated most said...

Maqam Al Ghazzali diTus tengah,Haruniyah telah dijumpai.
AlGhazzali bermazhab Suni dlm aqidah dan syariah,bermazhab Asyariah dlm Kalam dan tasawuf ikut gurunya.
Amat baik kita ulangbaca Ihya pd Ramadhan ni.Juga Al Iqtisad fil I'tiqad dan Tahafut utk kuatkan aqidah kalam kita dari kecelaruan falsafah ttg Allah dan sifatnya.

Anonymous said...

Salam itu sebab hati bukan kristal. Hakikat kehidupan manusia semuanya berpunca dari hatI .Gerakan yg zahir adalah petunjuk bagi hati yg batin.Menurut Iman Ghazali hati ada2 pengertian.i.fizikal -Segumpal darah yg berada disebelaH rusuk kiri manusiA. ii. HaTI SPIRITIUL -DERIA HALUS KETUHANAN YG MEMBOLEHKAN MANUSIA MENGENAL HAKIKAT SESUATU PERKARA.hATI ADALAH RAJA ANGGOTA LAIN ADALAH RAKYAT JELATA.