PELUANG YANG SAMA

Di dunia ini tak semua orang mendapat peluang yang sama. Contohnya sahabat-sahabat munshi 78.

Bashir berkesempatan ke Sierra Lonne - sempat mengenyit mata mak hitam di sana.

Rashid bernaung di Turki selama 4 tahun - kita setakat 4 hari aja, kena bayar pula tetapi Rashid dibayar dalam USD dollar.

Mastura meronda negara Eropah dengan percuma. Saya setakat meronda India dan Pakistan sahaja dan berbayar pula.

Hanya seorang sahaja pelajar 78 jadi doktor perubatan yang "gila" kat Syed Naguib Al attas. Wooo, siapa lagi jika bukan Dr Majezan.

Tak semua orang yang minat ugama tetapi diamanahkan menjadi imam surau macam Razak K kita tu.

Ramai jejaka handsome, macam Aris dan Majezan tetapi seorang sahaja dari kita yang bertuah mendapat teman baru, muda dan comel lote. Ha ha. Yang lain berangan sahaja.

Ya, bukan semuanya dapat peluang yang sama. Tetapi ada satu hal yang kita boleh dapat peluang yang sama. Apa dia. Tunggu esok jawapannya. Sambil tu, tekalah apa jawapannya melalui ruangan comment.

5 comments:

basir said...

Mengingatinya adalah satu ibadah. Akhirnya nanti kita semua akan dapat rumah kecik saiz 4' x 6 '....

hamzahfansur said...

Asalamualaikum,
PERAWAN(persatuananakmelakadiperantauan),kepada sesiapa yg menjadi ahlinya dijemputbersama keluarga kemajlis IFTAR/TAZKIRAH/SLT al TARAWIH diKomplek Sukan Sek 15.
Yg belum dan tak nak menjadi ahli,fikir2kan dan bertafakkur saja.

aziz said...

Aslmkum Ali dan kwn2, selain kita bnyk membaca kitab2 agama dan belajar ilmu agama dmasjid, elok juga kita mmbaca lain2 kitab spt Fadhilat Solat dan Fadhilat Ramadhan, spy menimbulkan keghairahan, kefahaman dan kekuatan pd diri kita utk mengamalkan agama ikut sunnah Nabi saw hingga akhir hayat kita yg sudah tinggal penghujungnya.
Sy merujuk dan mnyokong komen Lensa PR dlm ruangan Coretan Ramadhan Yahaya Ghani. Sheikh Ali dah baca dan amalkan sejak zaman kita sek 77/78 dulu lagi.Dia sllu zihin kita tentang iman dan amal dlm kelas masa tu.

Ab.Karim said...

Malam 1000 rahmat yang allah sediakan untuk semua umat Islam yang kita semua boleh berusaha mendapatkan malam itu tanpa mengira siapa manusia itu kecuali orang-orang yang mengabaikan malam tersebut.

hanim esa said...

SALAM ......... ALLAH BRI PELUANG BERJUANG N BERAMAL UNTK NEGERI YG TIDAK PERLUKAN LG UNTUK BUAT AMALAN............. REBUTLAH SELAGI ADA USIA N MASA YG BERSISA.........INSYAALLAH BRJAYA....... SMUGA KITA SEMUA SENTIASA MENDAPAT RAHMAT N KASIH ALLAH.............