CABARAN KAUM HAWA

Simpati sungguh melihat kaum hawa ya. Menjelang akhir Ramadan ketika orang lelaki sibuk mencari keberkatan lalilatul qadr, mereka sibuk dengan pelbagai aktiviti persiapan menyambut Syaawal.

Apa pun jangan tinggal yang wajib dan setiap urusan rumah tangga tetap diganjari oleh Allah swt. Entah-entah dapat lebih lagi dari kaum lelaki. Ada dalilnya tetapi tak kuasa nak memanjangkan cerita.

Biasanya bila raya dan balik kampung, saya sempat singgah rumah Suhdi dan Juwita kerana on the way aja. Tetapi tahun ini tak tau lagi kerana ibu saya bersama saya di KL. Masih belum buat keputusan samada nak balik atau tidak. Dah separuh abad ini tak ghairah nak kemana-mana dah. Cukup le sekadar makan tairu dengan Dr Majezan. Ha ha.

Si Suhdi kita tu kalau sms pun lambat jawab. Entah apa yang sibuk tak tahulah....

2 comments:

mastura bachik said...

Kaum hawa memang ghairah bila menyambut raya, terutama bila menyedia juadah berbuka. Bulan lain tak akan ada nafsu sebegitu. Kasih sayang pada keluarga melimpah ruah apabila masa berbuka dan bersahur. Kalau di bulan lain jangan harap nak menanak subuh2 gelap itu.. Melihat anak dan suami makan bertambah hilang penat kaum hawa. Apa lagi yang ada dalam usia sebegini . Ramadan dan raya merapatkan sanak saudara.. meraikannya lebih mulia dari setakat memberi.. selamat berpuasa. Hari ini aku dan maznah masa menu yang sama ikan kurau masin lemak dengan nenas.. Pah masak apa hari ini? jangan sibuk nak ke pasar ramadan je. He he

perindu malam dari Barus said...

Buka blog poso-poso pun dapat pahala.
Ada bnyk benda lagi yg kita buat dpt pahala,misalnya tengok TV program ugama dan pengetahuan pun dpt pahal juga;tatapi bila sekoyong-koyong keluar iklan tak senonoh,pahala jadi kurang.Kesimpulannya,tak yah tengok TV in toto.
Pelajaran dari sketsa ini ialah,sekarang org buat duit dgn melalui multimedia dgn senang.
Pak Ali,klu bebudak tak bukak blog,kau tidor je lagi dapat 2 benda,no 1 dpt pahala,no 2 dpt mimpi.(nak tanya mimpi,tanya aku biar aku buka taj al muluk wa al mardhuk)