MAKNA ALLAHU AKBAR

Bahagia rasanya melihat masjid penuh dengan anggota jemaah solat Isyak dan tarawih berjemaah. Mengapa ini tidak berlaku ketika di luar bulan Ramadan?

Sebabnya semua orang, akhbar, radia, tv, ibu bapa, para ustaz dan guru sekolah mewar-warkan kelebihan amalan di dalam bulan Ramadan. Walaupun solat tarawih itu sunat - ia direbut oleh semua orang. Walhal solat fardhu di masjid di luar bulan Ramadan pun hebat kelebihannya tetapi tidak diwar-warkan. Jika diwar-warkan, kita akan melihat makmurnya masjid walaupun di luar bulan Ramadan.

Jika di negara Islam lain, setiap pasaraya memiliki musolla yang besar untuk menempatkan jemaah bersolat khususnya pada waktu maghrib yang singkat masanya. Kita, lihat di Sogo KL - keluasan tempat solatnya ibarat sel penjara. Jenuh tunggu bergilir. Apa punya turr dah. Bagaimana kita nak uruskan budaya pasar malam supaya kita di lihat tidak meninggalkan solat maghrib....

Bagaimana kita nak rasakan makna Allahu akbar jika kita tak mampu meninggalkan urusan dunia untuk menyahut panggilan solat berjemaah di tempat kita bekerja dan bershopping. Kita mungkin boleh berzikir Allahu akbar 100 kali, tetapi belum tentu sanggup meninggalkan tugas sementara waktu untuk menyahut pangilan azan ke masjid sebagai tanda Allah Maha Besar. Dalam hal ini saya merindui suasana di Mekah dan Jeddah - seruan azan bisa menutup perniagaan sementara.

Wallahu 'alam

1 comments:

pencinta tairu said...

Makna AllahU Akbar,ialah Allah maha besar.
Selagi kita tak membesarkan Allah,selagi itulah kita tak jadi kecil.Kalau kita tak kecik,maka kita pun macam jadi besar.Mana boleh dua2 personaliti jadi besar,kalau ikut tasawuf ia menghampiri syirik,sbb Allah tu unic,unique,esa,tersendiri sifatnya,termasuk sifat besar.Org Tabligh rujuk Abu al Hassan Ali al Nadwi(Ali Mian).Org fiqah rujuk jer AfazlurRahman,org Falsafah rujuk jer Al Ghazzali,org panislamist rujuk jer Al Afghani dan polemik Renan.
Masalahnya orng Malaysia rujuk kitab Fusus al ontamano wa al khusus pi pitihiyun,.Sbb satu Malaysia boleh,semua benda nak buat besar,bendera,bangunan,kueh,arca,dsbg.
Ali,kau jgn tersalah pangkah nanti.nanti badan kau masuk syurga,tangan yg memangkah tinggal kt btg melaka lak.