MENUJU KE ILAHI

Apabila berjalan-jalan ke Jakarta, seronoknya dapat shopping buku-buku terbaru. Ada sebuah buku bertajuk Makna Kematian oleh Jalaludin Rakhmat yang sempat saya beli dan hadam membacanya.

Ada satu pandangan lain yang penulis buku ini lontarkan kepada pembaca. Beliau menekankan bahawa kita akan melalui fasa demi fasa sebelum berjumpa Tuhan. Dan setiap fasa itu merupakan proses pembersihan dosa sehingga membolehkan kita memasuki jannahNya.

Sudah pasti proses pembersihan dosa itu akan bermula di dunia. Banyak yang Tuhan lakukan kepada kita untuk membersihkan dosa kita tanpa kita sedari. Antaranya mungkin kerugian atau kehilangan harta, kesukaran dalam mencari rezeki dan derita sakit berpanjangan -semua ini merupakan proses pembersihan dosa. Dengan ini apabila kita menuju ke alam kubur(barzakh), maka kita telah bebas dari dosa dan hidup penuh kenikmatan.

Jika ada dosa yang tak sempat dibersihkan lagi di dunia, maka ianya akan dibersihkan di alam kubur pula. Beliau tak gunakan istilah seksa kubur tetapi mengatakan sebagai proses membersihkan dosa kita sehinggalah tak berbaki lagi. Agak positif Jalaludin Rakhmat mengupas kehidupan di alam barzakh ini. Membacanya - menimbulkan keberanian kepada kita untuk menuju ke alam barzakh.

Allah mahu menerima hambanya sebagai insan yang bersih. Maka cucian dosa terakhir ialah di neraka. Maka selepas bersih, maka mengadaplah kita ke hadapan Tuhan dengan diredhai....

Satu kupasan makna kematian yang cukup positif.

0 comments: