SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Salam

Pejam celik pejam celik, akhirnya esok kita menyambut  Aidil Fitri. Tentunya kini, tak sama suasana  menyambut raya seperti ketika kita di alam kanak-kanak dan remaja dahulu. Walaupun latarnya sama, tetapi "perasaannya"   lain sekali. 

Sebenarnya bulan  Ramadhan itu yang paling bernilai kepada kita kerana ianya bulan yang penuh kelebihan seperti yang dinyatakan oleh Allah dan Nabi kita. Syawal hanya sekadar menyambut 1 Syawal dengan solat sunat Aidil Fitri sahaja. Walaupun sunat tetapi dibuat sekali sahaja dalam setahun, maka macam nak rak penuhnya orang kat masjid. Kalaulah solat fardhu pun macam tu, kan bagus. Arahan dan galakkan solat fardhu berjemaah lagi kuat  dalilnya. Tak percaya tanyalah kepada Aziz Mat Yassin atau Mohd Amin kita tu. Ha ha.

Ya lah, budaya turun temurun menyebabkan "tradisi" dilhat lebih makmur  dari "ibadat". Orang Melayu  menyambut Syawal seperti "tradisi", bukan setakat "ibadat" lagi. Lantaran itulah akhirnya sambutan Syawal telah dicemari dengan aktiviti yang melanggar syarak, membazir dan melalaikan kita. Kan payah nak ubah tu.

Yang bagusnya  budaya orang Melayu dalam bulan Syawal  ini ialah amalan ziarah menziarahi.  Kalau tak ada  bulan  Syawal,   agaknya tak  menziarahlah kita. Ha ha. 

Syawal tahun ini hebat sekali. Tahu mengapa? Ya, esok juga hari ulang tahun umur sahabat kita Zakaria Osman. Ha ha. Bukan senang nak dapat tarikh ulang tahun serentak dengan Syawal. Jadi, tak payahlah kita hantar kek kepada Zek. Banyak dah lemang dan ketupat yang terhidang untuk Zek besok. Wah semua orang akan bertakbir menyambut hari jadi Zek. Woooo.

Moga anda semua   bahagia dan gembira disamping keluarga sempena 1 Syawal ini. Mokhtar mengidam lemang buatan orang Nogori Sembilan, katanya. Beli ajalah wahai Mokhtarku. Ha ha.

Kepada Marhamah, Juwita, Fauziah Hashim,  Ramlah dan Mastura saya hadiahkan sebuah puisi. 

Sesekali aku ingin berpuisi
Untuk sahabatku yang sepi di aidil fitri
Sepi itu merapati kita kepada Ilahi

Bukan dikau yang memintanya
Sengaja Tuhan memilih dikau untuk diuji
Dia jua yang  memliharamu
Dia jua   mengangkat darjatmu

Bukan mudah mendapat jiwa yang pasrah
Bukan mudah mendapat jiwa yang redho
Bukan mudah mendapat makam assobirin
 kecuali setelah melalui ujian Tuhanmu

Wahai  sahabatku 
Tuhan sayang padamu
Dikau pilihanNya untuk diuji mendahului  kami
Kau sukses
Beruntungkah dikau

Kami belum tahu lagi
Adakah akan lulus ujian itu


Ok, sekali lagi SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI. MAAF ZAHIR BATIN.


5 comments:

zek beraboo (saudara zek d fbook) said...

Salam Aidilfitri kepada semua sahabat munshi 78....maaf zahir dan batin....

Anonymous said...

saudara moderator,
Anda lupa sahabat kita di Kota tinggi tu...Fauziah Hashim..

ALI MAIDIN said...

Anon 1: Tq, dah updatekan. Jenuh memikir, terasa ada seseorang yang ku lupa nak catatkan. Rupa-rupanya Fauziah kita.

Lucunya, ayah mertua Fauziah tu seorang aktivis Pas di Astana Raja, Rembau. Saya kenal sejak 1993 lagi kerana saya Yang DiPertua Pas Tampin dan cawangan Astana Raja di bawah kawasan Tampin.

hasnah Mohamad / Klebang Besar / Melaka. said...

Salam adilfitri buat semua rakan-rakan Munshi78 yang disayangi.
Saya sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya , Maaf Dzahir dan Batin pada semua teman2.Doa dari saya , semuga kalian gembira dan bahagia dihari yang mulia ini. Jemput dtg rumah....

Anonymous said...

Salam Hari Raya AidilFitri kepada semua sahabat Munsyi..baru hari ini saya berdaya untuk menulis/membalas ucapan kawan2,sedaramara yang dihantar kepada saya..apa pun terima kaseh..