YA SHEIKH!!!!

Apabila saya masuk Munshi pada awal 1978, maka saya memanggil sahabat lelaki sebagai  "sheikh". Sheikh Zaini ke, Sheikh Basir ke, Sheikh Mokhtar ke. Yang kelakarnya, nama mereka tak lekat sheikh pun. Yang lekatnya nama saya sebagai Sheikh Ali. Yang paling suka panggil saya sheikh ialah Mokhtar Ahmad kita tu lah. Ha ha.  Dari jauh Mokhtar akan menjerit   " Ya Sheikh Ali!!!

Kepada pelajar perempuan, saya paggil mereka Cik... seperti Cik Mastura. Kemudian mereka pula yang memanggil   saya Cik Ali. Mampuih. Woooo.

Sekadar teringat je. Jangan tak tau lak.

6 comments:

Sheik basir Al Mansuri said...

Renungan untuk kawan2. Harta yang paling untung SABAR, teman yang paling akrab AMAL, Pengawal yang paling waspada DIAM, bahasa yang paling indah SENYUM. Persahabatan tiada nilai dengan wang ringgit. Selamat menyambut AIDILADHA.

majezan said...

Persahabatan boleh diukur dgn wang ringgit,masa kita nak berjumpaan,ada kawan yg dah buat appoinment tapi batal last menet sbb appointment fulus potong trip dia dgn kita,kita faham tapi telan saja jadi ubat/jadam.

h/tpn said...

hai sheikh ali, tlg kontek razak lajis (tauke SAINS)da lama x dengar cereta dri razal ok

mastura said...

Sheik tu ada maksud tertentu ye. Jangan tak terpikul pulak. Sheik2 ni bila nak berjumpa da lama tak jumpa. Kalau Sheik Basir ni da bertahun pindah, buka22 lah rumah tu, buat bbq arnab ke rusa ke? bab memerap dan membakar no hal punya .. ram, maznah dan pah ada.

Anonymous said...

kawan2 kalau ajak makan bawak sekali ahli keluarga. pergi bepasangan kan lagi mesra. nanti seronok sendiri je

h/tpn said...

salam, rasa da lama x baca blog munshi. almaklum sibuk sikit, selamat menyambut tahun baru 2011M